Wert király, vert ember
 
Július 26-án este Fehér Ferenc "Wert király" című egyszemélyes táncelőadásában gyönyörködhetett, borzonghatott a szegedi közönség.
Az alternatív színházfesztivál egyik sajátossága az, hogy fennállása óta nemcsak a prózai darabokat karolja fel, hanem teret ad a mozgásművészet különböző formáinak is. A tánc a maga során az a műfaj, amelynek léte éppannyira múlik a táncosok fizikai-pszichikai dinamikáján mint az érzelmek gesztus- és mozgásnyelvbeni közvetítésén és közvetíthetőségén.
Éppen ezért képes sokkolóként hat az, ha egyetlen emberi test egy órán keresztül tombol, szenved, epileptikusan ráng a színpadon. A Wert király egyik legnagyobb érdeme az, hogy fizikailag megvalósíthatatlannak hitt szókapcsolatokat és érzelmi szituációkat visz színre. Az egy helyben rohanó, zaklatott, széthasadt személyiséget, a kétségbeesés meztelen mozdulatlanságát, a felfedezni vágyást, és, nem utolsósorban, a saját testhez, illetve az énhez való mindig változó, mindig más viszonyt.
A pörgő, rohanó, kapálózó, vagy éppen csak alig moccanó férfitest feszes, a legapróbb mozdulatokig kidolgozott koreográfiát (melynek szerzője szintén Fehér Ferenc) produkál, elképesztő tempóban váltogatva a nekilendülés-leállás ritmusát. A harmónia-diszharmónia egymást folyton felcserélő kettőse az emberi hajsza szépségét és egyben kegyetlenségét mutatja meg.


A táncban bekövetkező váratlan ritmusváltások elemi hatását a világítás és a zene sajátos használata fokozza. Az előadás első tíz perce a pillanatképeké: a teljes sötétség váltakozik a hirtelen felvillanó, épp ezért vakító fénnyel, miközben a vetkőzésen rajtakapott ember vádlóan néz fel a közönségre, aki voyeurként lesi testét. A zene használatában ugyanez a feszültség érhető tetten: a nyitó akkordok tíz perce után a majdnem csönd vonja uralma alá a színpadot. Majdnem csönd, hiszen, bár, a zene elnémul, az eksztatikusan táncoló test maga adja meg a tánca alapjául szolgáló zenét. A test fújtat, liheg, lábbal-ököllel ritmust üt a földön, a falon és saját magán.
A magára hagyott és idővel verítékfénnyel bevont test látványa a zsigerekig hat: fájdalmas látni ezt a küzdelmet, a mozgás-szenvedést és mozgás-szenvedélyt, amely valamely egyszerűbb-másabb formában minden emberi lény sajátja. Csak a test van. De hagyja abba. Ne akarjon tapasztalni. Ne akarjon fejlődni, kutatni, maradjon a szimpla lét-örömnél. A látvány feletti döbbenetet az is fokozza, hogy a kezdeti, a nézőket a perverz leselkedő helyzetébe kényszerítő előadás-elem feszültsége a Wert király végső jelenetéig megmarad.
Hogy mi lenne a Wert király története, cselekménye? Mi az az epikum, ami a mozgásfolyam mögött áll? Nem tudom, és nem is akarom tudni. Ezúttal - kivételesen - nem a történet összerakhatósága a tét. Hanem a magára és a körülötte heverő világra ébredő, ezekre támadó ember tombolása és megnyugvása, a győzni próbálás és a vereség egymásra következő érzete. Ahol éppannyira sebez a világ, mint amennyire az ember sebzi a világot. Ütni és ütve lenni: ez az élet. A Wert-ség pedig nemcsak a külső, egyénen kívüli világ(ok) erőszakából, hanem az egyén önmagát marcangoló, önnön határait feszegető, magát verő és vertként-Wertként megtapasztaló (lét)harcából ered.
Milián Orsolya
Kapcsolódó cikkek:
Alternatív társulatok Szegeden
MASZK, azaz Thelater International
Kis szõnyegen nagy csodák
Link:
MASZK
 Értékelje a cikket: tetszett nem tetszett
Küldje el a cikket ismerősének!
feladó neve:  
feladó e-mail címe:  
címzett neve:  
címzett e-mail címe:  
Hozzászólás a fórumban:
Belépés
Név:  Jelszó: 
 
17. nyári tánc- és mozgásműhely a Műegyetemen
Salsa, hastánc, flamenco és további érdekes táncok elsajátítására vállalkozhatnak, akik beiratkoznak a BME Kulturális Csoportjánál augusztus 3-án induló kéthetes kurzusra.
Állatiasan emberi barbárok
Szegeden, július 27-én mutatták be, a Közép-Európa Táncszínház előadói a Barbárok című megrázó, és "színes" produkcióját a nagyon nagyra nőtt, érdeklődő publikum előtt.
Wert király, vert ember
Július 26-án este Fehér Ferenc "Wert király" című egyszemélyes táncelőadásában gyönyörködhetett, borzonghatott a szegedi közönség.
Colorvízió a Duna Galériában
Hübel Péter fotóművész saját különleges kompozícióit kapta lencsevégre, melyek augusztus 11-ig láthatók a Duna Galériában.
Kis szõnyegen nagy csodák
A Thealter International programjában is szerepel Krétakör előadás, mint ahogy minden fesztiválon feltűnik e tehetséges társulat. Ezúttal a legújabb, Leonce és Léna című produkció zengett a Régi Zsinagógában.
MASZK, azaz Thelater International
Szerdától vasárnapig éledhet magára a megrögzött színházrajongó, a Szegeden vizitelő illetve az egyszeri lakos.
Az első előadások egyike a Hólyagcirkusz Társulat produkciója volt.
Újra népes a Völgy
A Művészetek Völgye névre keresztelt rendezvénysorozat július 26. és augusztus 4. között egyaránt várja a visszatérőket és az idén elsőként ellátogatókat.
| Médiaajánlat | Impresszum | Jogi nyilatkozat |
info@terasz.hu
© Terasz.hu Kft. 2001. Terasz ® minden jog fenntartva!