Aktuális cikkek
Colorvízió a Duna Galériában
Hübel Péter fotóművész saját különleges kompozícióit kapta lencsevégre, melyek augusztus 11-ig láthatók a Duna Galériában.
Kentaur mészből, cementből mézet kevert
Kentaur, aki 1990-óta Eszenyi Enikő, Alföldi Róbert, Marton László rendezéseinek állandó díszlettervezője, hét év szünet után ismét a festőállvány elé állt. Legújabb munkáit a Galamb utcai Martino Galériában mutatta be, ahol az alkotások július végéig láthatók.
 
 

A kiállítás plakátja
A 37 évesen öngyilkosságba menekült Van Gogh és a társadalommal meghasonlott Gauguin művészete már külön-külön is tömegeket vonz - ketten együtt végképp rekordbevételt hoznak a kiállításszervezőknek.

Kissé megrémül az ember a múzeum előtt kígyózó sorok láttán, de a több órás várakozást feledtetik a látottak: 106 festmény, köztük is a "nagyágyúk". A kiállításra a világ számos pontjáról érkeztek képek, így például New Yorkból, Chicagóból, Madridból, Milánóból, Párizsból, Tokióból, Koppenhágából és Moszkvából.

A képzőművészet történetének egyik leghíresebb kapcsolatára építő tárlat alapját az a mindössze kilenc hét képezi, amelyet 1888-ban Vincent Van Gogh (1853-1890) és Paul Gauguin (1848-1903) együtt töltött a napfényes dél-franciaországi Arles-ban, ahol Van Gogh művésztelepet akart létrehozni. Elhatározását fivére, Theo is támogatta; üzletet is látott testvére ötletében, mondván, a sugárzó színekkel megfestett, kellemes nyarat idéző tájképeket jól lehet majd értékesíteni. Mivel ekkoriban Gauguin is pénzszűkében volt, követte Van Goghot. Így került össze a két eltérő személyiségű és hátterű művész, együtt laktak a Van Gogh által csak sárga háznak nevezett Place Lamartine-ban. Míg a holland protestáns lelkészcsaládból származó Van Goghnak a festészet missziót, vallási elhivatottságot jelentett, ami tüzes színekkel megfestett képein is nyomon követhető, addig a francia-spanyol gyökerű, katolikus hitű, gyermekkorát Peruban töltő Gauguin inkább az egzotikus kultúrák iránt vonzódott, számára a művészet a valóságtól való menekülést jelképezte.

Lehet, hogy pusztán kiállításszervezői fogás, de a prospektusok azt hirdetik: Van Gogh visszatérő kedvenc témája, a napraforgók ábrázolása barátságukat szimbolizálta, a vidám sárga szín együttműködésük kellemes részére utalt.

Van Gogh: Napraforgók
Természetesen a képzőművészetben már-már közhelynek számító "levágott fül" története a tárlat fő attrakciója. Eszerint Van Gogh és Gauguin viszonya a rossz idő beálltával kezdett megromlani, ekkor már nem tudtak a szabadban dolgozni, emlékezetből festettek.
A tragédia december 23-án történt, amikor annyira összevesztek - ma sem tudni pontosan, min -, hogy a vita után Van Gogh levágott a füléből egy darabot. Két nappal ezután Gauguin el is hagyta Arles-t, és soha többé nem találkoztak egymással. Van Gogh még kórházba kerülése után is rendszeresen írt leveleket, hogy rendezze kapcsolatukat, ám Gauguin - eltérő világképük miatt - már nem tudta elképzelni a közös munkát. A végkifejlet ismert: Van Gogh öngyilkos lett, Gauguin pedig a valóságból ismét a trópusi Tahiti egyszerű, bensőséges világába menekült.

A kiállítás nem feledkezik meg a közös barátról, Emile Bernardról sem - tőle is láthatunk néhány képet -, aki fontos kapocs kettejük között. A dekoratív képek és japán nyomatok tanulmányozását követően ő ösztönözte a két művészt az absztraktabb ábrázolásra.
Érdekes összevetni az azonos témákról festett alkotásokat, vagy éppen a másik stílusában vászonra vitt jeleneteket. A képek együttes hatása lenyűgöző.

Gauguin: Sárga Krisztus
Némileg csorbítja az élvezetet, hogy a kiállítótermekben hatalmas a tömeg; az egyetlen megoldás, ha sorokba rendeződve járulunk a képekhez. Ám nem árt néha a terem másik végéből visszatekinteni egy-egy alkotásra: a tobzódó színek szinte világítanak.
A reggel kilenctől este hatig nyitva tartó múzeum a Van Gogh & Gauguin-kiállítás végéig, azaz június 2-áig a nagy érdeklődés miatt naponta este kilencig látogatható.
Váradi Krisztina
Újra népes a Völgy
Könyörgés a világért
Szép versek
A zászlós ember
Páneurópai Piknik a Terror Házában
Huszonöt év múlva ötven lesz
4M a Duna partján
Elfeledett romániai magyar művészet
A képépítő hite
Földünk a magasból...
Graffiti: Művészet vagy vandalizmus?
Munkácsy-trilógia
Kinek mi a kultúra?
| Médiaajánlat | Impresszum | Jogi nyilatkozat |
info@terasz.hu
© Terasz.hu Kft. 2001. Terasz ® minden jog fenntartva!